Tuesday, March 17, 2009

Konsultasi Belia Zon 1 Babagon – 15 March 2009


Akhirnya, aktiviti konsultasi belia peringkat zon 1 berjaya diadakan pada 15 March 2009 bertempat di Chapel Sts. Peter and Paul Babagon. Selepas lawatan konsultasi kami yang ketiga di Kg. Kibunut pada 1 March, kami bercuti selama satu minggu. Lagipun missa di chapel pada 8 March adalah di waktu petang.

Konsultasi kami bermula pada jam 9.30am dan aktiviti memanaskan badan di ketuai oleh saudari Flevia. Aktiviti memanaskan badan yang saya maksudkan ialah menyanyi actions song. Semua pusing kiri, pusing kanan dan bertepuk tangan…enjoy nyanyi katakan. Seramai 68 peserta dari Kg. Kipouvo dan Kg. Kibunut yang terlibat dalam konsultasi ini dan juga macam biasalah perempuan yang lebih ramai. Terima kasih kepada KBP Kg. Kipouvo dan Kg. Kibunut yang dapat menghantar wakil. Kg. Timpangoh tidak dapat menghantar wakil disebabkan mereka ada missa jam 10.00am.

Tepat jam 10.00am kami memulakan konsultasi dimana doa pembukaan dijayakan oleh pengerusi KBP iaitu saudara Marcellus. Ini disusuli dengan penerangan tentang makna konsultasi dan penambahan sedikit oleh saya jugalah…Kami membahagikan peserta kepada 4 kumpulan. Masing-masing bergumpul dan membincangan masalah, kekuatan/talenta dan harapan/keinginan belia di Zon 1 Babagon. Agak menyeronokan melihat telatah perserta membuat pembentangan..ada yang nerves, ada yang confident, ada yang memberi ceramah panjang lebar dan juga malu-malu. Ini adalah pentas membentuk KBP pelapis orang bilang…kalau tidak buat macam ini sampai bila-bila pun kami tiada penganti nanti.
Pengerusi Komiti Zon 1 juga memberikan sedikit kata dua kepada para peserta tentang peranan belia selepas aktiviti konsultasi ini tamat. Biasalah, selepas tamat aktiviti konsultasi, aktiviti mengambil gambar berjalan dan seterusnya makan mee hun goreng yang disediakan.

Saya, pada pandangan peribadi adalah berasa amat gembira kerana ramai belia yang menyahut cabaran Father. Jalius sewaktu missa untuk mengikuti aktiviti ini. So itulah timbul 68 orang. Sampai makanan pun hampir tidak cukup. Kami terpaksa makan mee sup dekat sungai Babagon kerana lapar...makan "kotut" ayam lagi si Flevia belanja..

Kami berharap dengan berakhirnya konsultasi ini, KBP Zon 1 mampu merancang aktiviti untuk keperluan belia di Zon 1 Babagon. Rata-rata harapan/kemahuan adalah seperti lawatan, camping, konsert dan retreat. Apapun, semua ini perlukan perancangan yang teliti kerana ini tentu melibatkan masa dan kewangan. Pada pandangan saya, aktiviti yang boleh dijalankan waktu terdekat ini ialah ceramah berkaitan peranan belia di gereja. Macam ramai yang tidak jelas tentang ini lagi.

20 comments:

  1. saya sangat berpuas hati kerana adanya aktiviti belia nie yang boleh mnyahut para remaja untk turut serta mnjayakn program ini.ternyata ia mndpt smbutan yg amat mggalakkn,terutamanya dari kampung babagon..hee...maju lar kita untuk negara..hahaha...

    ReplyDelete
  2. saya sangat berpuas hati kerana ada muka saya d kumpulan 3..kmu tdk prcaya,bha kmu p tngk lar ada moti muka saya d kumpulan 3..barisan prtama dkt ngan bju hitam!!cam smart kan possing saya kalah kmu suma..hahaha tpi saya tdk puas hati nie sbb d kumpulan 3 ada possing y bikin buruk..yg barisan prtama,kmu tngk lar sndiri..

    ReplyDelete
  3. yowww..!!shalom suma.. saya c.,?arr x pyhla kmu mw tw yg ptng sya knl suma yg ada dlm tue gmbr coz sya pon ada kut nie belia yg ari mggu.. hapy la jga n best sgt... durk suma spoting nie pa lg tym p mnri d dpn tue.. smsa kut nie belia sya dpt la timba sdkit pngalaman n thu srba sdikit pa tue "BELIA".. so teman2 suma kmu rjn2 lar kut aktiviti belia arr.. by the way group 3 lar plg rock!!! hidup belia jgn kmu mati arr.. hehe

    ReplyDelete
  4. kmu mau tau kah,napa saya suka ikut"BELIA" yg prtama kana gambar n ada makan haha..tdk bha saya gurau je..hee..paling saya suka,masa kana suru mnari d dpn,walaupun saya tak tau dia pnya style mnari tpi skurang2nya sa ada kyakinan diri..jadi kpada remaja,saya saran kan kmu utk mgikut program belia nie bab syok bha tu..ia ble bri kmu 5 "K" kyakinan,kinsafn,kegmbirn,kegilaan n saya 1 lagi paling kmu suka 2,,k..kana makan lar haha..nasihat saya buat kali trakhir,JANGAN LAR KAMU SS,SAYANG BHA TU MASA KALAU DI TINGGAL2..(Cam mau mati uda gea nie hehe..)

    ReplyDelete
  5. oi...bagus semua pendapat kamu ni..menjadi peransang semangat belia lain ikut aktiviti belia di babagon...memang best ikut itu aktiviti hari minggu sebab dapat jumpa ramai belia lain...

    ReplyDelete
  6. saya knl c gumi,sama yg d barisan prtama d tngh2 nama dya c kirul..

    ReplyDelete
  7. alah..gurangak@gangak...ramai yang terkejut kana gambar bah, itulah sebab ada yang inda nampak hensem/cantik dalam gambar tu..terima sajalah..hihihi...

    ReplyDelete
  8. betul apa yg ko ckp tu anonymous..saya bangga kama nie jadi salah 1 ahli belia..(kaw tanak wagu kah??)

    ReplyDelete
  9. ya...unknown??..saya pun bangga jadi belia, harap2 KBP buat lagi banyak aktiviti lepas ni (yabah..tanakwagu ni??)

    ReplyDelete
  10. gea ko pun ada ikut lar tu kan..ada muka ko dalam gambar kah??kc tau sa gea ciri2 ko,ko kumpulan brapa?

    ReplyDelete
  11. alah unknown??..sia malu bah..inda hensem bah saya ni...hihihi..Adalah, dalam lima gambar tu ada muka saya...rahsia bah...kirim salam sama kau unknown??

    ReplyDelete
  12. haluu..shalom suma.. buli sa join ka sbuk2 d cnie?? cm best jak pbincngn kmu nie..

    ReplyDelete
  13. shalom sumandak...nilah, kami tengah berbincang tentang konsultasi belia bah ni...

    ReplyDelete
  14. dui..tak paya mau malu2 bha..saya d sna pun tdk cantik..ko pki bju hitam kah??

    ReplyDelete
  15. oww..sa mw joinla.. buli ka??sapa gea nie??

    ReplyDelete
  16. bha chau lu lar.. haro maan ku..pndi2la kmu bncg sal belia tue..

    ReplyDelete
  17. bah..bye sumadank..unknown?? sia pun ada mau buat...nanti saya mengurat kao..hihihi..

    ReplyDelete
  18. bha sa tngu nhe kana urat ma ko..agak2 bila kta ble kapel?? haha..kmi cuma bermain..hehe

    ReplyDelete
  19. Doi gia...nanti kmu kapel buli jga kami jadi ketua kampung mau kasi selesai berian...hehehe..nga ounuan no yahai "dandi" kio..inggaa nopo nga koguli taboi..huhuhu...

    ReplyDelete
  20. Doi dia Yakngai...susah bah sekrang ni...berian mahal-mahal bah..Saya mau mongurat bah si unknown ni tapi mau kumpul duit dulu..nanti bawa pigi dating inda cukup duit..lepas tu mau kumpul duit bayar berian lagi...inda ada pree skrang ni...

    ReplyDelete